Door Willem Heesen op 16 augustus 2023

De Paarse Krokodil

De paarse krokodil van ProRail

Er is besloten om de onbewaakte spoorwegovergang Lentsesteeg af te sluiten, zolang de door ProRail toegezegde tunnel er nog niet ligt. Hierover is veel te doen, waarover ook in deze krant is gepubliceerd. De omwonenden van de Brinkweg en de Lentsesteeg hebben maar liefst 600 handtekeningen aan de gemeenteraad aangeboden met de oproep om de overweg open te houden. Een indrukwekkend signaal! En begrijpelijk: de overweg ligt midden in de buurtschap Worth-Rheden, is deel van een veelgebruikte wandelroute, van woon-werk routes, van het dagelijkse vitaliteitsrondje naar de Veluwezoom, enzovoorts. Hier botst de systeemwereld van ProRail met de leefwereld van Jan en alleman.

Handtekeningactie

Door de handtekeningenactie is een extra vergadering over de spoorwegovergang georganiseerd. Het blijkt een taai dossier, omdat de aanleg van de tunnel vertraagd is en voorlopig niet van de grond lijkt te komen. En als het allemaal te lang duurt, vervalt het budget bij ProRail! Het is dus logisch om te vragen of er ook andere oplossingen zijn om de overweg te beveiligen.

Daar is onderzoek naar gedaan en daaruit blijkt dat die er inderdaad zijn. Naast de ondertunneling, komt nog een andere goede optie voor de overweg Lentsesteeg naar voren: de welbekende spoorwegovergang met slagbomen, bellen en knipperlichten. AHOB genoemd.

Een AHOB bij de Lentsesteeg?

Een AHOB is 2 miljoen euro goedkoper dan een tunnel en kan 2 jaar eerder worden aangelegd. Voor een AHOB is geen bestemmingsplanwijziging en geen grondverwerving nodig, wat bij een tunnel wel het geval is. In het onderzoek lezen we echter ook dat een AHOB voor ProRail “de minst favoriete oplossing” is, omdat deze “afwijkt van het landelijk beleid voor opheffen van overwegen”. De AHOB is daarom afgeschoten.

Toen brak onze klomp. Dit is zó jammer, gezien de duidelijke voordelen van een AHOB ten opzichte van een tunnel. We snappen bovendien niet waarom een handvol andere overwegen in de gemeente dan wél een AHOB kunnen krijgen: de vergelijkbare overwegen Biljoen, Middachten, Begraafplaats, Zuidlaan en Hofstetterlaan zijn of worden allemaal beveiligd met een AHOB.

Paarse krokodil

Wij vinden dit een gevalletje ‘paarse krokodil’. We hopen heel erg dat ProRail het goedkopere en sneller te realiseren AHOB-alternatief wil beschouwen als serieuze optie. Wij kunnen het de omwonenden en gebruikers van de overweg anders niet uitleggen waarom plan nu is: de overweg Lentsesteeg sluiten.

De overweg kan op een veilige manier geopend blijven, iets waar 600 bewoners en gebruikers om hebben gevraagd. Tijd voor ProRail om af te dalen vanuit het hoofdkantoor in Utrecht en oog te hebben voor de lokale leefwereld van mensen.

Willem Heesen (PvdA) en Ties Kuijpers (D66), gemeenteraadsleden in Rheden