Zorgen! Column

Door Marleen Noorland op 19 mei 2020

Zorgen!

In de periode dat deze bijdrage verschijnt, zijn de herdenkingen van de bevrijding van Nederland en aan de mensen die vochten én stierven voor onze vrijheid voorbij. Wij mogen beseffen dat wij dankzij hen in vrijheid leven en werken, al is die vrijheid voor ons in de laatste maanden wat ingeperkt.

Inperkingen van onze vrijheid hebben grote gevolgen: Ik hoor het overal om me heen. Eenzaamheid, geldzorgen, mensen zijn het zat om thuis te zitten, hier en daar ‘korte lontjes”, mensen worden depressief door het gemis aan contact met anderen en aan vooruitzichten. Ze missen de kinderen, de kleinkinderen. Hoe moet het nu straks als er een crisis uitbreekt? Hoe en wanneer kunnen we alle dagelijkse bezigheden weer organiseren? Kan ik mijn winkel of restaurant nog open houden?

Aan het einde van elk gesprek dan toch de hoop dat maatregelen minder streng worden, dat de druk op de IC minder is, dat we de (klein) kinderen weer kunnen omhelzen.

Er staat ons allemaal heel wat te wachten terwijl we zoeken naar structuur en zekerheid. Voor mij een goed moment om de volgende slotzin te gebruiken: “Waar minder te verdelen valt, zal dat ook rechtvaardiger verdeeld moeten worden”. (Den Uyl)
Marleen Noorland

Waar ben je naar op zoek?