PvdA vraagt naar Bomenbeleid Rheden

Door Willem Heesen op 4 mei 2023

De gemeente heeft een omgevingsvergunning afgegeven voor wijzigingen aan de Joodse begraafplaats in Dieren. Als gevolg daarvan mag de 150 jaar oude, kerngezonde, rode beuk die bij de begraafplaats staat worden gekapt. Gemeente Rheden heeft geen kapvergunning meer maar heeft via een bomenlijst een aantal bomen beschermd. De rode beuk in Dieren stond daar niet op. Daarnaast zijn er kennelijk alleen godsdienstige overwegingen aan de orde geweest. Dit was voor PvdA raadslid Willem Heesen aanleiding om vragen te stellen tijdens de raadsvergadering vorige week. Hieronder zijn bijdrage:

Bomenbeleid in Rheden:  Kan dat niet wat groener/roder?

Natuur krijgt, terecht, een steeds belangrijke plek in onze samenleving. Mensen zijn gebaat bij zoveel mogelijk natuur en groen in de buurt. Dat begint bij koesteren van wat je hebt. Als PvdA hechten we hier grote waarde aan. Dat is het grote verhaal dat overal speelt. Specifiek: hier is rood de letterlijke aanleiding, een rode beuk. Een kleur die ons ook past.

Ons bereikte het bericht over de kap van de rode beuk bij de Joodse begraafplaats in Dieren. Omwonenden zien de kap niet zitten en hebben bezwaren ingediend en een voorlopige voorziening aangevraagd. Naast omwonenden heeft onze fractie met de initiatiefnemer gesproken.

De aanvraag is gedaan vanuit godsdienstige overwegingen en beschikbaar komen van een subsidie. De vergunning voor ‘wijziging aan een monument’ is goedgekeurd. Er is geen bredere maatschappelijke afweging (omwonenden, natuur, leefomgeving) geweest. Misschien is dit volgens de letter van de huidige regels correct, maar dit schuurt met de letterlijke groene ambities van de gemeente. Het bomenbeleid van onze gemeente is gebaseerd op twee lijsten, totaal ca 8200 bomen. Staat een boom hier niet op, dan is de kap erg eenvoudig. Deze lijst wordt eens in de 4/5 jaar aangevuld; wel met regelmaat, maar niet écht regelmatig

Afgelopen jaar is de motie 3-30-300 aangenomen. In de RIB van 29 november 2022 hierover staat: ‘We kappen in principe geen gezonde bomen en bomen die in hun laatste levensfase zijn, begeleiden we zolang als (veilig) mogelijk.’ Juist vanwege de waarde van bomen.

–          Een vraag: Hoe ziet het college de groene en biodiverse ambities die we als gemeente hebben in relatie tot het bestaande bomen-beschermingsbeleid en een afweging zoals die nu bij de Joodse begraafplaats wordt gemaakt?

–          Zou bijvoorbeeld het proactief vaker vragen om de bomenlijst aan te vullen een optie zijn om meer bij de tijd te komen?

Twee weken voor het definitief worden van de door het college verleende vergunning stond de motorzaag klaar. Toevallig zag een omwonende dit: ze is tegen de boom aan gaan zitten en heeft handhaving gebeld. De kappers kozen het hazenpad, de bewoners voelen zich in het hempie gezet. Het NIK geeft aan niet op de hoogte te zijn geweest van het nog niet definitief zijn van de vergunning, en dat ze nu alsnog afwachten tot nadat de ingediende bezwaren zijn behandelt, zo is aan de omwonenden gemaild. Ook heeft het college in de beantwoording van de raadsvragen aangegeven een gesprek tussen allen te willen organiseren. Op Rheden Nieuws geeft het NIK op 18 april aan dat de boom nog deze maand gekapt wordt. Strookt niet helemaal met elkaar. Nog niet genoemd: meestal is het verboden om in het broedseizoen tussen 15 maart en 15 juni bomen te kappen.

Een ingediend bezwaarschrift tegen de vergunning voor de kap van een boom alleen is niet voldoende om de vergunning niet uit te mogen voeren. Dat klopt volgens ons niet. Zelfs als de bezwaren gegrond worden verklaard, kan er al zijn gekapt. Dat is het paard achter de wagen spannen en een soort schijn-participatie. De gedane zaak van de kap van een 150 jaar oude boom, neemt geen keer. Een voorlopige voorziening is de juiste stap, maar kost ook moeite, tijd en geld. Daarom de volgende vraag:

–          Hoe ziet het college deze procedurele mogelijkheden voor de kap van een boom, ondanks dat er nog bezwaarschriften open staan?

–          Is het college het met mij eens dat moreel gezien eigenlijk pas kan worden overgegaan tot kap, wanneer de bezwaren zijn behandeld?

Inmiddels is 9 mei een gesprek bij de rechtbank voorzien op basis van de voorlopige voorziening die is toegekend. Ook wil de gemeente nog een overleg tussen het NIK en de omwonenden organiseren. Wij hopen dat de uitkomst is dat natuur gelijkwaardig is aan cultuur en dat de boom en begraafplaats dus mooi naast elkaar ‘in eeuwige vrede’ kunnen bestaan.

Willem Heesen