Begroting Rheden weer sluitend

Door Marleen Noorland op 10 november 2021

De begroting van de gemeente Rheden is weer sluitend!  Dat bleek tijdens de ‘Begrotingsraad’ op 9 november jl.

De PvdA kan zich vinden in deze begroting, die enige hoop en optimisme uitstraalt. Voor het eerst sinds jaren hoefden er geen bezuinigingen te worden toegepast. Er gaat zelfs wat geld naar de algemene reserves. Helaas is er ook dit jaar geen geld voor extra of nieuw beleid. Daar kunnen we goed mee leven, als goede zorg en ondersteuning aan onze inwoners maar niet wordt aangetast.

In onze woordmelding hebben we vier punten toegelicht. 1. Energie in het contact met de inwoners 2. Volkshuisvesting 3. Werken en 4. Duurzaamheid. Deze punten zijn gerelateerd aan de inleiding van de begroting ‘Rheden geeft energie’. In Rheden willen we fijn kunnen wonen, werken en leven met elkaar.

1  Contact met inwoners

Volgens een behoorlijk aantal senioren zit de energie niet in de bereikbaarheid van de gemeente, ook niet in het netjes terugbellen als dat afgesproken is. Dat kost veel onnodige en negatieve energie. We vragen het college nadrukkelijk op bereikbaarheid te blijven letten, want contact met inwoners zal in het gemeentehuis- loze tijdperk een extra uitdaging worden.

2  Volkshuisvesting

Volkshuisvesting is meer dan een dak boven je hoofd hebben. De kracht van de buurt is de veerkracht van de buurt. Veerkracht in de wijken is van groot belang voor de sfeer en veiligheid in een wijk. We hebben hierbij gevraagd of de doelen voor de doorstroom- makelaar (verhuiscoach) wat hoger gesteld kunnen worden. Daarnaast dienden we een amendement in om regelingen rond midden huur en zelfbewoningsplicht sneller uit te werken dan nu in de begroting en woonvisie wordt weergegeven. Dit amendement is met unanieme stemmen aangenomen

3  Werken

Iedereen moet mee kunnen doen, is het credo. Daar zijn we bij PvdA blij mee. De doelen bij werk en re-integratie kunnen we van harte ondersteunen. We hebben op dit punt vragen gesteld over het aanbod van duurzame banen bij de gemeente Rheden zelf. Daarnaast waren we benieuwd naar het aantal stageplaatsen van de gemeente, die volgens ons als goed voorbeeld moet dienen.

4  Duurzaamheid

We introduceerden het begrip energie armoede al eerder: je kunt niet groen doen, als je rood staat.. We zijn blij met de energiecheques die de gemeente aan huurders beschikbaar heeft gesteld. Wilden weten van het college op welke manier men het gebruik van deze cheques gaat volgen.

Tot slot: we hebben ingestemd met het amendement van SP rond het kostendekkend maken van de hondenbelasting en we stemden in met de moties van GL (Visie op toerisme) en de motie van D66 (urgentieklimaataanpak)

Marleen Noorland

fractievoorzitter