Begroting 2021 in de Raad

11 november 2020

Begroting 2021 in Raad

De gemeente Rheden heeft het financieel zwaar en moet bezuinigen. Enkele maanden geleden werden hierover al belangrijke besluiten genomen. Inmiddels beginnen de financiële effecten daarvan zichtbaar te worden. Wat blijkt? Het gaat de goede kant op maar nog niet alle bezuinigingen worden gehaald. Dus kwam het college met de Programmabegroting 2021-2024 waarin nog meer besparingen worden voorgesteld. Deze Begroting stond deze week in de Raad ter besluitvorming.

Wat zei de fractie er van?
Fractievoorzitter Marleen Noorland meldde in haar woordmelding dat voor de PvdA 3 zaken van belang zijn

1. Er moet zicht zijn op een structureel sluitende begroting
2. De sociale basis staat naast de bewoners; het vangnet van professionals is aansluitend en nauwsluitend
3. Goede zorg blijft bereikbaar voor alle inwoners

Marleen zei dat de fractie blij is met deze begroting. Hij is sluitend is en ook nog wat ruimte voor tegenvallers. De raad krijgt ook steeds beter grip op de financiële situatie

Wat betreft de sociale basis. Die is breder dan alleen de mantelzorger. Het gaat ook over hulpvaardige buren en over Buurt- en dorpshuizen. En bij de jeugdzorg ook over scholen en kinderopvang.  Zij staan allemaal rond de inwoner die die basis nodig heeft. En als die basis om een of andere reden onvoldoende is of wegvalt? Dan moet er een maatwerk worden geboden door professionals zodat mensen niet in een gat vallen. De zorg voor de sociale basis heeft er toe geleid dat de PvdA een amendement heeft ingediend om die sociale basis duidelijker te maken. Ook de motie over schulddienstverlening past in dit kader.

En als laatste maakt de PvdA zich zorgen over de bereikbaarheid van goede zorg voor alle inwoners. De communicatie van de gemeente is vaak klant-onvriendelijk, ingewikkeld en niet gastvrij, Een voorbeeld daarvan is de communicatie rond de aanvraag van huishoudelijke hulp. Dat belemmert een goede zorg. De oproep van Marleen op dit punt was duidelijk: College, Bemoei je er mee!