Menselijke en bovenmenselijke taken

Door Marleen Noorland op 8 december 2020

Een tweede corona golf in onze gemeente. Wie had dat begin 2020 kunnen bedenken. Zoveel mensen die op zoek zijn naar een beetje liefde en genegenheid, want dat zijn zaken die niet goed overkomen op anderhalve meter. Zoveel initiatieven en prachtige gebaren, van een mand boodschappen voor de buuf tot een concert voor het verzorgingshuis. Dat zijn menselijke en bovenmenselijke verrichtingen die we zien ontstaan. Waar onze gemeente sterk in is.

Ondernemers en college doneren aan de voedselbank. We kopen lokaal en halen het eten af bij onze horeca. Als het kan zijn de dorpshuizen als eerste weer open want daar ziet men elkaar. Vanzelfsprekend halen we boodschappen voor opa en oma, we leren hen ‘zoomen’  en ’teams’ hanteren, zodat we ze zien. Sinterklaas en Piet werden op alternatieve wijze ingehaald. Klaas ging viraal in alle dorpen. Wat een werk hebben al die verenigingen hier aan gehad. Kerstlichtjes waren vroeg dit jaar: zij geven een lichtje in duistere tijd. We hopen dat alle verenigingen, vrijwilligers, ondernemers en hen die de hand uitsteken naar een ander de moed niet verliezen en blijven hopen op betere tijden. Uw werk is niet vanzelfsprekend! Het is bovenmenselijk.

Marleen Noorland

column regiobode december 2020