Koers Sociaal Domein Rheden

Door Goos Hageman op 8 april 2023

Wat wordt de koers van het Sociaal Domein in Rheden?

Een week geleden behandelde de Raad de koersnota Sociaal Domein. Daarin geeft de gemeente aan op welke manier we het Sociaal Domein verder ontwikkelen. De PvdA ondersteunt de inhoud van de koersnota. Die wordt nu met maatschappelijke partners besproken. Wij hebben daarbij aandacht gevraagd voor de volgende zaken:

1 Samenredzaamheid

Er wordt veel gevraagd van samenredzaamheid. Lees: mantelzorgers en vrijwilligers. De PvdA is het hier mee eens. Wij maken ons wel zorgen over de ‘duurzaamheid‘ van die samenredzaamheid. Rheden vergrijst, mantelzorgers zijn overbelast en het aantal vrijwilligers neemt af. Hoe gaan we daar mee om?

2 Zorg voor onze jeugd
Wij hebben zorg over het sociale vangnet wat betreft de jeugd. Het is belangrijk te investeren in preventie. Een Afrikaans gezegde luidt: It takes a village to raise a child. Daar zijn wij het hartgrondig mee eens! PvdA Rheden vindt dat er een fijn vertakte zorg moet komen! Hoe gaan we die zorg versterken?

3 Aandacht voor de mens
We hebben een lans gebroken voor meer ‘mens’ en minder ‘systeem’ in het sociaal domein. De Nationale Ombudsman geeft in diverse rapporten aan dat de mens meer voorop moet komen te staan bij de overheid. Schandalen als rond de kinderopvangtoeslag kunnen zo worden voorkomen. De vraag is dus wat voorop staat: Helpen we mensen of handelen we dossiers af?

Goos Hageman

Een leven lang een rood hart! Dat zit in je DNA. Ik ga voor solidariteit en eerlijk delen, maar ook voor mensen verheffen en in hun kracht zetten. Gelijke kansen op eerlijk werk en een fatsoenlijke zorg voor iedereen. De burger als doel en niet als middel. En ik ben van de verbinding. Als we

Meer over Goos Hageman