Wat doe je aan Energie-Armoede

24 juni 2021

Bijeenkomst Energie Armoede

Op 23 juni organiseerde de PvdA afdeling Rheden de bijeenkomt ‘Naar een Sociale Energietransitie’. De 26 deelnemers bogen zich over de vraag hoe je ‘groen kunt doen als je rood staat’ . Er was vooral veel belangstelling bij raadsleden van Gl, D’66 en PvdA uit de gemeente Rheden.

Elke Euro levert € 2,5 op!
TNO onderzoeker Koen Straver schreef er een white paper over Energie Armoede. Hij onderzocht het en bedacht wat je er, ook op lokaal niveau, aan kunt doen? Enkele bijzonderheden: In Nederland kunnen 8% van de mensen hun energierekening niet betalen. Zij wonen bovendien vaak in vochtige en tochtige huizen. Die vragen veel energie. En ze hebben ook een slechtere fysieke en mentale gezondheid van de bewoners tot gevolg.

Maar een veel groter deel van de bevolking doet op dit moment om verschillende redenen niet mee. Er zijn dus maatschappelijke en sociale redenen om te investeren in de aanpak van Energiearmoede. En dat levert nog geld op ook! Uit onderzoek blijkt dat elke Euro die wordt geïnvesteerd in Energiearmoede de samenleving netto 2,5 euro oplevert!

PvdA programma
Joris Thijssen gaf een toelichting op een aantal PvdA programmapunten. Zo wil de PvdA de subsidie voor het Warmtefonds voor veel meer mensen toegankelijk maken. Ook kijkt men of leningen over een periode van 30 jaar tegen een lage rente kunnen worden terugbetaald (is nu 10). En de PvdA wil de verhuurdersheffing teruggeven aan corporaties onder de verplichting te verduurzamen.

Samenwerken in de Raad
Zowel GL, D’66 en PvdA spraken uit dat ze samenwerking op het terrein van de aanpak van energie-armoede belangrijk vinden. Ze willen kijken waar ze samen op kunnen trekken in de toekomst. Ook wordt er over nagedacht hoe we het onderwerp energiearmoede in de Raad samen onder de aandacht kunnen brengen. Er werd zelfs de afspraak gemaakt om binnenkort de verkiezingsprogramma’s over duurzaamheid naast elkaar te leggen.

Een uitgebreider verslag van de bijeenkomst vindt je binnenkort HIER