Veel zorg en werk gaat door

Door Marleen Noorland op 23 maart 2020

Het Coronavirus zorgt er voor dat ook onze Rhedense samenleving zwaar wordt getroffen. Een samenleving die vaak draait op vrijwilligerswerk. Veel van wat zij hebben georganiseerd komt nu tot stilstand, gaat niet door of wellicht niet door. Paasvuur, bevrijdingsfeesten, herdenkingen, Koningsdag en zoveel andere bijeenkomsten de komende tijd. Ze zijn met hart en ziel bezig geweest met de voorbereiding daarvan, al die vrijwilligers. Wij voelen hun teleurstelling.

Veel erger is natuurlijk de onzekerheid en financiële gevolgen van deze pandemie. Ondernemers krijgen harde klappen. Maar vooral ook flexwerkers, mensen met een nul-uren contract. Ze zitten ineens zonder werk en zonder inkomen. Dat is verschrikkelijk. De PvdA heeft inmiddels een aantal raadsvragen gesteld over specifiek deze doelgroep. Hoe staat het er voor in Rheden? Kan de gemeente de toeloop van steunvragen aan? Hoeveel ZZP’ers treft dit in Rheden?

Wij maken ons ook zorgen over de mensen die juist nu steun het hardst nodig hebben. Mensen die aangewezen zijn op ondersteuning zoals de voedselbank. Blijven ze open, zijn er genoeg vrijwilligers, is er extra toeloop? We hebben er vragen over gesteld. De PvdA ondersteunt de oproep om aandacht voor de ouderen die thuis zitten. Geef ze extra aandacht waar u dat kunt.

Ondanks het virus gaat het werk gewoon door. De fractie werkt thuis, contacten lopen meer per mail en telefoon. Stukken worden gelezen, ontwikkelingen gevolgd, de vinger aan de pols gehouden, raadsvragen gesteld en standpunten ingenomen waar dat nodig is.

Tenslotte ondersteunen we graag het beroep wat aan ons allen is gedaan. Onze gezondheid staat voorop. Volg de aanwijzingen en regels op! Help mee om ook Rheden zo snel mogelijk virusvrij te krijgen. En vooral..blijf gezond!