Natuur voor iedereen

Door Willem Heesen op 26 april 2024
Evenementen in Natuur goed afwegen
De natuurwaarden in onze prachtige Veluwezoom staan sterk onder druk. Om de natuur meer ruimte te gunnen moeten mensen een stapje terug doen. En dat leidt soms tot gemor want verandering is niet altijd leuk en is even wennen. Maar het kan ook mooi uitpakken zoals het Lentefeest ‘Lammetjesdag‘ deze maand! Dit keer niet bij de schaapskooi op de Posbank maar in het dorp Rheden zelf was het een succes! Nog vorige maand legden we die verandering vast in het beleid van de gemeente Rheden over recreatie en toerisme. Meer evenementen in de dorpen, meer recreanten aan de IJssel en minder in Nationaal Park Veluwezoom. We willen daarmee de natuur in de Veluwezoom ontlasten en de dorpen meer laten profiteren.

Afwegingskader voor evenementen

Tijdens de behandeling van het toerismebeleid zei de wethouder toe dat hij een afwegingskader voor evenementen opstelt.  Daarin wil hij duidelijk maken welke evenementen nog wel, of niet meer op bepaalde plekken in onze natuur georganiseerd kunnen worden. Zo komt er duidelijkheid voor de natuur en voor de mensen. De PvdA is blij met deze toezegging. Zie hiervoor dit bericht: https://rheden.pvda.nl/nieuws/visie-op-mooi-rheden/

Motie om emotie

Tijdens de laatste Raadsvergadering werd over het afwegen van evenementen in de natuur een motie ingediend. Deze motie ging door op het vorige maand toegezegde afwegingskader evenementen. De motie roept het college op om:
  • een afwegingskader voor evenementen te ontwikkelen (wat in maart dus al was toegezegd).
  • een overleg met provincie en terreineigenaren op te starten over vergunningverlening, met als doel lokale en regionale activiteiten te faciliteren.

Verandering

De afgelopen tijd zijn evenementen anders dan anders georganiseerd. Denk aan Lammetjesdag (het Lentefeest), of een Avondvierdaagse. Dit komt o.a. door de toepassing van natuurregels en dat leidt tot gemor. De vraag kan gesteld worden of de regels goed worden toegepast. Het is goed hier scherp op te zijn. Wij denken dat we altijd moeten kijken naar wat wél kan, en hoe. Maar als het niet kan: dan is verandering onontkoombaar.

Faciliteren of niet

In de tweede oproep aan het college lezen wij het woord ‘faciliteren’. Synoniemen van faciliteren zijn bijvoorbeeld: vergemakkelijken, voorzieningen beschikbaar stellen, begeleiden,  mogelijk maken. Wij interpreteren de motie als het mogelijk maken van lokale en regionale evenementen. Tijdens het debat bleek er een palet aan interpretaties te bestaan. En daar wringt voor ons de schoen.
Ons standpunt is: Om de natuur meer ruimte te gunnen moeten mensen een stapje terug doen. Daar waar evenementen geen impact hebben, zou altijd moeten gelden: maak er wat moois van! Maar daar waar evenementen wel impact hebben moeten we ook het lef hebben om de organisatie van dat evenement te vragen het op een andere manier of een andere plek te organiseren. Dat hebben we als Raad ook zelf opgedragen: minder mensen op de Veluwezoom, meer in de dorpen en aan de IJssel. De raad heeft hiervoor masterplan Veluwezoom en de visie op recreatie en toerisme vastgesteld.

Tegenstem

Om dan al bij het eerste gemor over veranderde evenementen te appelleren op de onvrede met een motie gaat ons te ver. Wij vinden dat deze motie geen pas geeft omdat ze tegen eerder vastgesteld beleid in gaat. Daarom stemden wij (met GroenLinks en D66) tegen de motie  die overigens wel werd aangenomen.
Willem Heesen