Visie op ‘Mooi Rheden’!

Door Willem Heesen op 30 maart 2024

Mooi Rheden! En dat willen we laten zien!

Afgelopen raadsvergadering is de visie op recreatie en toerisme besproken. Veel mensen vinden onze gemeente prachtig, en fietsen en verblijven er dan ook graag. Zelfs zo graag dat de Veluwezoom soms ‘vol’ aanvoelt. En dat terwijl die plek er ook is voor de natuur. Deze visie is bedacht om wat meer evenwicht te krijgen tussen mensen enerzijds en planten en dieren anderzijds.
Met de rug naar de  rivier
Het doel: meer mensen in de dorpen krijgen. Meer voorzieningen en een mooie inrichting van de openbare ruimte om mensen te verleiden te komen en te blijven. Maar ook: de dorpen veel meer met hun smoel naar de IJssel te keren. Want daar is het ook prachtig! En als we eerlijk zijn, staan we als gemeente wel met de rug naar die mooie rivier toe. We hopen dit de komende jaren (het plan gaat zeker tot 2040 z’n uitwerking krijgen).
Regulering evenementen
Als PvdA hebben we aangegeven dat we wel willen dat evenementen gereguleerd worden. Zo is een Posbankloop met een kleine impact in een natuurgebied geen probleem, maar is een toertocht van oude stinkende sportauto’s of RangeRovers over de Posbank dat wel. Of denk aan de discussie over het NK Wielrennen, waar de organisatie veel probeert om groen en natuurvriendelijk te zijn, maar waar de meningen of dat écht zo is, uiteenlopen.
Evenwicht
Waar moet een evenement aan voldoen om het te mogen organiseren? Het evenementenbeleid van de gemeente Rheden van nu, biedt hiervoor geen afwegingskader. Er moeten regels komen om het evenwicht te houden tussen natuur en mens. De wethouder heeft dit op ons verzoek toegezegd. Hier zijn we blij mee! Voor een bruisende gemeente voor onszelf en onze bezoekers, maar ook voor een rustige gemeente voor onze natuur.
Willem Heesen