Vertrouwen in overheid herstellen kan

10 mei 2021

Vertrouwen geschaad

De toeslagenaffaire en de afhandeling van de de aardbevingsschade laten ons een falende overheid zien. Daardoor is het vertrouwen van mensen in de overheid ernstig geschaad. De PvdA wil dat het vertrouwen snel wordt hersteld. ‘Dat kan alleen door grote en fundamentele veranderingen’ volgens fractievoorzitter Lilianne Ploumen. De burger moet weer serieus genomen worden. En ze moet weer een sterkere stem krijgen. De bestuurscultuur moet worden aangepakt, niet alleen in Den Haag maar in het hele land. Dat vraagt om veel praten maar vooral ook om veel actie!

Praten maar ook actie

Vorige week dienden PvdA en Groen Links hierover samen een motie in. Daarin staan een aantal belangrijke stappen zoals meer geld voor sociale advocatuur. En het gebruik van discriminerende algoritmes moet direct stoppen. Ook stellen we voor een aantal organisaties te versterken. De Nationale Ombudsman, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Algemene Rekenkamer moeten meer slagkracht krijgen. Een grote Kamermeerderheid heeft zich achter onze voorstellen geschaard. Zo hebben PvdA en GroenLinks samen een eerste betekenisvolle eerste stap weten te zetten op weg naar echte verandering.

Ook Digitalisering grote boosdoener

Nog een reden waarom het vertrouwen tussen burger en overheid afneemt; de digitalisering. Steeds meer vindt de communicatie tussen burger en overheid via ICT plaats. Oud Ombudsman Reiner van Zutphen vindt dat ‘de overheid er te veel van uit gaat dat mensen het zelf wel aankunnen.  Maar het aantal  laaggeletterden is 2 miljoen’. Voeg daarbij de vaak falende ICT projecten van de overheid en personeelsgebrek. Volgens van Zutphen slagen 2,5 miljoen Nederlanders er niet in met de overheid te communiceren. ‘De overheid is een machine geworden’  Zij verliest zo het contact met een groot deel van de inwoners. Ook dat is slecht voor het vertrouwen van burgers in de overheid. Ook hier zijn concrete stappen mogelijk, ook op gemeentelijk niveau. Het vergroten van de mogelijkheid tot persoonlijk contact met de burger en meer direct aanspreekbare ambtenaren bijvoorbeeld. Die discussie hoeft niet te wachten tot na de komende verkiezingen.