Thuis in Rheden is ook volkshuisvesting

Door Marleen Noorland op 23 november 2021

Bouwen, bouwen, bouwen! Er is een groot tekort aan woningen. Die woningen moeten ‘voor elk wat wils ’ zijn: sociale huur, midden-huur en nog een beetje duurdere huur. Goedkope koop en middel dure koopwoningen, daar is ook behoefte aan. Jongeren vragen zich wanhopig af of er nog een plek is in de gemeente Rheden. En senioren willen dolgraag verhuizen uit hun eengezinswoning naar een appartement. Ze willen allemaal thuis blijven in Rheden.

Wat doet de PvdA aan volkshuisvesting?

Wij hebben gezorgd voor het aanstellen van een wooncoach. Die helpt senioren bij vragen over verhuizing. Dat is goed voor de doorstroming. Maar we willen meer. De PvdA wil 30% van de nieuw te bouwen woningen in de sociale huurklasse. Daarnaast wil de PvdA dat er ‘goedkope’ koopwoningen beschikbaar blijven. Bij de begrotingsbesprekingen 2022 dienden we een amendement in. Daarin laat de PvdA nu onderzoeken hoe het is gesteld met het opkopen van woningen door beleggers in Rheden. Zelfbewoningsplicht is een sleutelwoord: koopt u een huis, dan gaat u daar wonen vinden we.

Meer dan een dak boven je hoofd

Volkshuisvesting klinkt als een term uit het verleden. Maar volkshuisvesting wil juist zeggen dat wonen meer is dan een dak boven je hoofd! Dat inwoners in Rheden soms moeite hebben met de buurt of de straat waarin zij wonen blijkt uit onze gesprekken met inwoners. Mensen zoeken elkaar graag op, ondersteunen elkaar waar nodig. Veerkracht in de wijken wordt dat genoemd. En die is in sommige wijken ver te zoeken. De PvdA wil er alles aan doen om samenhang en saamhorigheid in de wijken te vergroten en waar nodig terug te krijgen. Zodat u ook thuis bent, in Rheden.

Marleen Noorland