Rheden zijn we samen

29 januari 2024
De gemeente Rheden zijn we samen!
Afgelopen week hebben we gesproken over het participatiebeleid van onze gemeente. Erg belangrijk! Want dit gaat over betrokkenheid, over meedoen, over inwoners die inbreng willen leveren, over het verbinden van systeemwereld en leefwereld. Maar ook over zelf plannen maken en de gemeente vragen hieraan mee te doen.
Omdat participatiebeleid zo belangrijk is, was het gesprek in de vergadering stevig. Onze fractie was niet helemaal tevreden met het document waarover de vergadering ging.  Het was in onze ogen niet concreet en compleet. We konden bijvoorbeeld niet zien hoe participatie er dan uit zou zien. We hadden niet het idee: dit beleid wordt transparant en herleidbaar. Dat terwijl de gemeente de verwachtingen van onze inwoners goed moet creëren en waarmaken.  Daarom is het participatiebeleid van de besluitvormende raadsagenda gehaald, en hebben we op 30 januari een extra ‘oriënterende vergadering’ om participatiebeleid verder uit te werken en om kaders aan de wethouder mee te geven.
Onze gemeenteraadsfractie heeft samen met GroenLinks en de VVD een brief geschreven als voorbereiding op de vergadering. Hierin staan een aantal punten die wij belangrijk vinden in het participatiebeleid. Onze brief is via deze link te vinden. Belangrijkste punt: verder uitschreven van ‘hoe gaan we het doen’ en welke betekenis geven we aan termen zoals ‘maatwerk’, ‘verwachtingsmanagement’ en ‘impact’?
We kijken uit naar het gesprek op 30 januari, en houden jullie op de hoogte van de vorderingen.
Willem Heesen