PvdA stemt tegen ‘flappermotie’

28 februari 2024

PvdA stemt tegen ’flappermotie’

Dinsdag 27-2 heeft de PvdA samen met GroenLinks en anderen tegen een motie gestemd over de democratische rechtsorde en betrouwbaarheid van de overheid. Natuurlijk zijn we daar niet tegen, we zijn intrinsiek pleitbezorger! Maar volgens ons was er een goede reden om tegen te stemmen. De motie was overbodig en het suggereren dat de democratie in gevaar is als wij onze rol als volksvertegenwoordiger oppakken is pure onzin. Wij hoeven geen ‘bewijs’te leveren voor onze steun aan de rechtstaat en democratie als we voor of tegen iets zijn. Die suggestie werpen we ver van ons af.

Aanvraag vergunning MC-Donald

De ‘flappermotie’ werd ingediend tijdens de discussie over de vergunningsaanvraag voor een MC-Donalds restaurant met McDrive aan de rand van de Veluwezoom. Veel partijen zijn bezorgd over de gevolgen van het ‘drive-in‘ gedeelte van het restaurant. Zij vroegen met ons dat het college kritisch kijkt of een MC-drive wel past binnen het huidige bestemmingsplan. De PvdA deelt de zorgen van een groep omwonenden die een petitie zijn gestart tegen de komst. Ze hebben in korte tijd 14.000 handtekeningen verzameld die gisteravond werden aangeboden. De zorgen hebben betrekking op verkeersveiligheid, zwerfvuil, schade aan het naastliggende Natura 2000 gebied door bv. licht en geluidoverlast. Om hier aan tegemoet te komen vroegen we in een breed gedragen eigen motie aan het college hier zorgvuldig naar te kijken.

Waarom was de ‘flappermotie’ overbodig?

Wij zijn lid van de gemeenteraad op basis van positiviteit, op basis van het beginsel dat we de democratische rechtstaat een warm hart toe dragen. Dat staat nooit ter discussie. Bij democratie hoort een rol als volksvertegenwoordiger. Die hebben we opgepakt door in te gaan op de geuite zorgen over de gevolgen van de komst van een MCDonalds tegen de Veluwezoom. Zorgen van onszelf en van 14.000 mensen die een handtekening hebben gezet. Daar komen we voor op. De ‘flappermotie’ wekte de suggestie dat democratie en rechtstaat door ons niet gerespecteerd wordt. En dat is absoluut niet het geval.

de PvdA fractie