In Memoriam: Rien van Geet

Door Marleen Noorland op 21 april 2021

Ons bereikte het bericht dat hij op 16 april jl.is overleden.

Een in memoriam voor Rien, we wisten niet dat het zo snel geschreven moest worden.

Rien, toegevoegd als Raadsvolger bij onze PvdA fractie sinds september 2018, was een ervaren Raadslid en een ervaren redenaar. Binnen onze fractie heeft hij bijgedragen aan meer deskundigheid op gebied van communicatie en Ruimtelijke Ordening een vraagbaak voor ons en een duidelijke mening naar buiten. Een prettig en warmhartig mens, een hele duidelijke mening met humor voor het voetlicht gebracht. We koesteren zijn uitspraken over wonen (die wethouders bouwen niet voor hun eigen plezier, het is nodig!) over parken en bomen (als een plan goed is, dan moet je dat vooral omarmen) en over participatie (oei, wat had Rien een hekel aan NIMBYS)!

Zijn plek in de fractie nam hij met plezier in, hij was blij met de prettige sfeer, de afspraken en de werkwijze. Voor iedereen een compliment, een schouderklopje, echte steun en rake reflecties.

Eerder was Rien al Raadslid in de PvdA fractie, aldus Luuk Kuiper:

“Rien trad in 1986 toe in de PvdA fractie in Rheden en hij heeft hij bij mij een blijvend prachtige herinnering nagelaten! Altijd positief, serieus en gedreven bezig met de politieke en inhoudelijke kwesties, niet teveel gepraat erom heen, naar de kern, met op zijn tijd humor en flink relativeringsvermogen. Dat was en is nodig, toen zeker want daar was de fractie (met 13 leden veruit de grootste) niet bepaald sterk in.

Met Eric Borggreve  vormden we toen een trio op het terrein van de ruimtelijke ordening met, zeker ook door Rien, een stevige positie (typering van de toenmalige fractievoorzitter Wim Scheerder) binnen de fractie; we hadden er menigmaal ook zichtbaar plezier in om te prikkelen.

Rien was een buitengewoon plezierige collega om mee op te trekken. Wij vonden het allemaal  erg jammer dat hij voortijdig moest afhaken. Het was mij een vreugde om hem een paar jaar geleden na lange tijd weer te treffen.

Zulke mensen heb je nodig! Daarom zal hij -weer- zeer gemist worden.”

Marleen Noorland

april 2021

Digitaal condoleanceregister

Er is een digitaal condoleanceregister en herdenkingsplaats.

Daar kunt u herinneringen aan Rien delen

www.memori.nl/rien-van-geet