Door Goos Hageman op 21 december 2023

Zorgen PvdA over houtstook

Zorgen over Houtstook
De fractie is al enige tijd bezig met het probleem van overlast door houtstook. Daarvan is niet alleen sprake in Dieren West maar ook in Dieren Zuid, Ellecom, Rheden en Velp bijvoorbeeld. Feitelijk is er in de hele gemeente sprake van overlast maar helaas is daarvan nog geen goed beeld. Om een beter beeld te krijgen van de houtstooksituatie hebben we Raadsvragen gesteld. Afgelopen maand overlegde de fractie ook met de actiegroep ‘in de Houtgreep‘ uit Dieren. Zij vragen
al jaren aandacht voor dit probleem en hebben ons veel relevante informatie kunnen geven. We spraken over Houtstook in het algemeen en het Wijk Uitvoeringsplan WUP Dieren-West.

Overlast en gezondheidsschade

Het gaat de fractie niet alleen over rookoverlast maar vooral ook om gezondheidsschade bij stokers en omwonenden. Dit naast de negatieve invloeden van houtstook op het klimaat. Een houtkachel stoot tenminste 450x zoveel fijnstof uit als een aardgasketel. In sommige buurten is die uitstoot soms meer dan 10 x zo hoog als de norm van de WHO blijkt uit metingen. Nu gewerkt wordt aan aardgasloze wijken wordt gevreesd dat velen zullen overgaan op houtstook of pelletkachels en niet op warmtepompen. Ook pelletkachels hebben een hoge uitstoot van superfijnstof. Berekeningen tonen aan dat in bepaalde buurten met houtstook de levensverwachting bijna een jaar lager kan zijn. Om die reden heeft de PvdA hiervoor bijzondere aandacht gevraagd bij de behandeling van de WUP Dieren-West.

Klachtenbeeld

Er is geen goed overzicht van klachten over houtstook. Maar weinig mensen dienen namelijk een klacht in. Daarvoor zijn diverse redenen. De gezondheidsnadelen van houtstook zijn onvoldoende bekend. Men weet niet waar of hoe te klagen en klagen doe je niet zo snel want het gaat altijd over buren. Pas als de overlast veel te groot wordt komt men in actie. Ook de klachtenregistratie is volgens ons niet goed op orde en onvoldoende duidelijk.

Handhaven en Raadsvragen.

Deze winter gaat de gemeente voor het eerst handhaven. Dat is een goede zaak maar met handhaving kom je er niet. Wat we nodig hebben is betere regelgeving, zowel landelijk, provinciaal als lokaal. Dat kan, bv. in het voorjaar via de op te stellen Omgevingsvisie. Wij zoeken samen met Groen Links en inwoners naar wegen om dit probleem in de gemeente goed op de kaart te krijgen. Er is ook contact met de PvdA statenfractie in Gelderland hierover. De fractie werkt er hard aan dit probleem ‘op de kaart’ te krijgen in Rheden.

Goos Hageman

Een leven lang een rood hart! Dat zit in je DNA. Ik ga voor solidariteit en eerlijk delen, maar ook voor mensen verheffen en in hun kracht zetten. Gelijke kansen op eerlijk werk en een fatsoenlijke zorg voor iedereen. De burger als doel en niet als middel. En ik ben van de verbinding. Als we

Meer over Goos Hageman