Coalitieakkoord: Groener, Socialer, Dichterbij

24 mei 2022

GroenLinks, D66, PvdA, GPR/B en CU hebben op 25 mei het nieuwe coalitieakkoord 2022-2026  Het coalitieakkoord heeft als motto ‘Groener, Socialer en Dichterbij’. De ambities van alle partijen zijn terug te vinden in het motto.

Groener: wij willen onze samenleving verder verduurzamen met aandacht voor klimaat en natuur.
Socialer: wij willen het welzijn van onze inwoners vergroten en geven ondersteuning aan mensen die het niet op eigen kracht kunnen.
Dichterbij: het realiseren van onze ambities doen wij samen met onze inwoners.

De betrokkenheid van inwoners, via bijvoorbeeld het burgerberaad, vinden ze van groot belang voor gedragen en effectieve maatregelen. We gaan meer inzetten op inwonersparticipatie de komende periode.

Speerpunten

De speerpunten voor de komende 4 jaar zijn:

• een klantgerichte en adequate dienstverlening aan inwoners, ondernemers en instellingen

• realisatie van betaalbare woningen en versterking van kwetsbare wijken

• versterking van de lokale ondersteuning, zorg en samenredzaamheid

• vergroting van de kansengelijkheid

• vergroting van de bestaanszekerheid en het tegengaan van (energie-)armoede en schulden

• versterking van de natuur en vergroening van de leefomgeving

• versnelling van de energie- en warmtetransitie

• klimaatadaptatie en de aanpak van de stikstof- en fijnstofuitstoot

• investeren in welzijn via onderwijs, sport en cultuur

• investeren in (verkeers-)veiligheid

• bestrijding van discriminatie

• versterking van duurzame recreatie & toerisme

• versterking van de lokale circulaire economie

• een goed vestigingsklimaat voor ondernemers en bedrijven

• het meer betrekken van inwoners bij beleid en de uitvoering daarvan

• stimuleren dat alle inwoners kunnen meedoen

• een wijkgerichte aanpak en preventie

• een sluitende meerjarenbegroting

Sociale activering en kansgelijkheid

De coalitie kiest voor een wijk- en dorpsgerichte aanpak om de sociale basis te versterken. Wij willen hierbij meer inzetten op ontmoeting en sociale activering. Zo wordt de samenredzaamheid versterkt in de buurt.

Kansengelijkheid betekent ook inclusiviteit. De mogelijkheden van experimenten met meer bestaanszekerheid zoals een basisinkomen, basisbaan en werken met behoud van een deel van de uitkering worden verkend.

Volkshuisvesting

De woningnood is enorm en ook de crisis op de huizenmarkt. De coalitie gaat een behoorlijke bijdrage leveren aan de woonopgave in de regio. Wij willen dat wel passend laten zijn bij een groene leefomgeving. Allereerst wordt daarbij gezocht naar inbreiding en verdichting in de kernen. Een deel van de vrijkomende sociale huurwoningen wordt gereserveerd voor inwoners uit de eigen gemeente.

Energietransitie

In 2040 is Rheden CO2 neutraal. De uitkomsten van het burgerberaad hiervoor worden overgenomen. De minder draagkrachtigen worden ondersteund om de energie-transitie betaalbaar te houden en energie-armoede wordt tegengegaan. Wij zetten in op wandelen, fietsen, autodelen en openbaar vervoer.

De gemeente Rheden blijft een gemeente waar het prettig ondernemen is. Wij streven wel naar een Rhedense economie die circulair is.  Een duurzame lokale economie die een brede welvaart van inwoners ondersteunt.

OZB gericht inzetten – 6% in 2023

Een gezonde financiële positie is belangrijk om toekomstige ambities mogelijk te maken. Rheden zit in de provincie Gelderland ver onder de gemiddelde belastingdruk. Afhankelijk van de koopkrachtontwikkeling van de inwoners kan een OZB verhoging tot onder het Gelders gemiddelde ingezet worden voor het financieren van de ambities. In 2023 is de OZB-opbrengstverhoging 6 % (exclusief inflatiecorrectie).

Posbank hele jaar in weekenden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer

Wij gaan de natuurwaarden van de Posbank vergroten door de recreatieve druk te verminderen. Dit betekent een forse reductie van het gemotoriseerde verkeer in het natuurgebied op en rond de Posbank. Uitgangspunt is het Principeplan zoals vastgesteld door de gemeenteraad in februari 2022, uitgebreid met een weekendafsluiting voor doorgaand gemotoriseerd verkeer voor het hele jaar en een weekafsluiting (24/7) voor doorgaand gemotoriseerd verkeer in de maanden juli en augustus. De Posbank blijft wel toegankelijk.

Wethouders

Gea Hofstede is de wethouderskandidaat van de PvdA. Gea was lijsttrekker en vervulde de afgelopen vier jaar ook de functie van wethouder.

KLIK HIER VOOR HET HELE COALITIEAKKOORD