Door Goos Hageman op 10 november 2022

Begroting 2023 Aangenomen

Dinsdag 8 november werd de Programmabegroting 2023 van de gemeente Rheden goedgekeurd. In deze begroting presenteerde de coalitie van PvdA, GL, GPRB, D’66 en CU haar plannen voor een ‘Groener, Socialer en Dichterbij’ Rheden. En met succes. Uiteindelijk stemden alleen CDA en VPR tegen de plannen. Het college kan nu met veel vertrouwen aan de slag. Een mooie uitkomst en een belangrijk moment voor Rheden.

Een Programmabegroting gaat over cijfers maar vooral over het beleid achter die cijfers. Alle partijen kregen spreektijd voor hun ‘Algemene Beschouwingen’. Voor de PvdA voerde fractievoorzitter Marleen Noorland het woord. De PvdA is van mening dat het progressieve linkse coalitieakkoord voldoende doorklinkt in deze begroting. Maar we hebben ook zorgen. Energiearmoede neemt toe, de sociale basis staat onder druk net als de veerkracht in de samenleving.

Zorg en moties

Doen we voldoende aan het Rhedens Noodplan om de Energiearmoede te bestrijden van mensen boven 120% van het sociaal minimum? Zij ontvangen geen energietoeslag maar hebben het heel zwaar. De PvdA had hiervoor samen met GPRB al een motie klaar. We zijn gerustgesteld door de antwoorden van het college. Hier wordt al maatwerk geleverd.

Daarnaast vraagt de PvdA zich af hoeveel kinderen zonder goed ontbijt naar school gaan. Hebben we daar voldoende zicht op en wat doen we er aan? Onze motie ‘Geen kind zonder ontbijt naar school’ hierover is raadsbreed aangenomen.

De PvdA maakt zich ook zorgen over de vrijwilligers in onze gemeenschap. Zij vormen het cement in ons Rhedens Model en de samenredzaamheid. We zien de druk toenemen net als de gemiddelde leeftijd. Het aantal vrijwilligers neemt af. Wat kunnen we doen om dit te keren? We hebben hier extra aandacht gevraagd van het college.

Ook hebben we zorg over sportverenigingen en dorpshuizen. Zij worden ook getroffen door de energiecrisis. Kunnen ze het hoofd boven water houden en wat kan de gemeente hier aan hulp bieden. Daarvoor dienden we samen met GL de motieHelp verenigingen de winter door‘ in.

Ten aanzien van onze jeugd constateren we dat velen het op mentaal gebied moeilijk hebben. De Geestelijke Gezondheidszorg heeft lange wachtlijsten. Wat kunnen wij doen om de wachttijd van deze hulpvragers zinvol in te vullen? Onze motie ‘Project de Wachtverzachter’ werd raadsbreed aangenomen.

LEES HIER de hele bijdrage van Marleen Noorland

Goos Hageman

Een leven lang een rood hart! Dat zit in je DNA. Ik ga voor solidariteit en eerlijk delen, maar ook voor mensen verheffen en in hun kracht zetten. Gelijke kansen op eerlijk werk en een fatsoenlijke zorg voor iedereen. De burger als doel en niet als middel. En ik ben van de verbinding. Als we

Meer over Goos Hageman