Door Marleen Noorland op 3 september 2021

Nog 7 maanden te gaan….

Nog 7 maanden te gaan: wel en wee…..

Deze Raadsperiode is met nog 7 maanden in het vooruitzicht bijna gedaan.

In het licht van de karige Rhedense begroting en de bezuinigingen op veel terreinen kijken we terug op een bewogen jaar. Woonvisie en duurzaamheid zijn de kernbegrippen geweest op de agenda, daarnaast natuurlijk de corona pandemie.

Niemand had rekening gehouden met corona, niemand kan hiervan ook de naweeën van voorspellen in deze post-coronatijd. Terwijl ik dit schrijf, is de Delta variant van het coronavirus overal aanwezig, maar zijn de effecten van vaccinatie gelukkig zichtbaar. De verpleging en de zorg krijgt wat meer armslag, maar wat hebben de zorg en verpleging het als geheel voor de kiezen gehad!

Onze fractie heeft een jaar lang online overleg gehad. Ook de Raadsvergaderingen en de voorbereidende overleggen verliepen digitaal.

Pas in mei 2021 zijn de vergaderingen , met in achtneming van de diverse maatregelen, weer fysiek.

In dit jaar namen we afscheid van Rien van Geet. Hij heeft een enorme leegte achtergelaten en we missen hem. Mooi is zijn erfenis en o.a. zijn uitspraken over bouwen worden veel aangehaald.

Het doet me goed om te melden dat we een uitstekende sfeer en samenwerking hebben in de fractie. We worden daarbij ook goed ondersteund vanuit het afdelingsbestuur en diverse vrijwilligers.

Werkwijze fractie

In de fractie vinden we het belangrijk dat we regelmatig bij verenigingen en besturen aan tafel zitten.

Door de corona maatregelen is dat dit keer niet van de grond gekomen en moeten we constateren dat contact vooral via de PC, via digitale ontmoetingen, verliep. Dat heeft een behoorlijke impact op alles wat met communicatie te maken heeft. Wat we hebben gemist is het directe contact met verenigingen en met de inwoners van alle dorpen. Wat we hebben gemerkt is dat de volksvertegenwoordigende rol van groot belang is als je Raadslid bent.

We zijn bezig met een inhaalslag: de bibliotheek is (weer) bezocht, het Rhedens Dorpsbelang, de Huurdersvereniging, de Paperclip, het Dorpshuis in Rheden, het ombudsteam is actief geworden en bezoekt de Poort.

Veel openingen, start -bijeenkomsten werden online of (waar mogelijk) persoonlijk bezocht: Park Daalhuizen, de Speeltuin in Dieren, burendag in Velp, bezoek klankbordgroep Dr. Schaepmanstraat Velp Zuid, fietstocht rond de Broekdijk in Spankeren, fietstocht RES, de Tennisvereniging Dieren, overleg met BIZZ Centrum Rheden en de Ondernemersvereniging Rheden De Steeg. We brachten ten tijde van de verjaardag van de PvdA taart bij de BOA’s en bij de politie, verder bezochten we de twee oudste leden (70 jaar lidmaatschap!!)

Onze Raadsleden hebben daarnaast natuurlijk het eigen netwerk waar we informatie uit vergaren.

Voorbeelden van andere bijeenkomsten waar we bij waren: training Regionale energiestrategie (CLB), bouwen in Nederland (CLB),Omgevingswet (CLB) Provinciale bijeenkomst over wonen, informatiebijeenkomst Groene metropool Regio, netwerkbijeenkomst met Incluzio, wandeling met Net werk Informele Organisaties (NIO), bezoek van de schoonmakers op het gemeentehuis in het kader van Gast van de Raad en 5 bijeenkomsten die door de afdeling, provincie of landelijke PvdA zijn georganiseerd.

In totaal zijn er 27 fractievergaderingen geweest (al dan niet digitaal). De fractiebijeenkomst in het kader van de voorbereidingen op de kadernota was in Laag Soeren, het Sprengenhus.

Onze Raadsfractie is actief binnen de voorzitterspool van de Raad, de Agendacommissie en het Bestuurlijk Coördinatie overleg (BCO), de Financiële Commissie, de Rekening Commissie, de Rekenkamercommisie en verschillende werkgroepen.

We hebben als fractie actief meegewerkt aan de campagne rond de Tweede Kamer Verkiezingen. Er is in die periode flink wat afgewandeld, in alle dorpen zijn flyers in brievenbussen gestopt. Het grootste deel van de fractie is ook actief betrokken bij de campagnecommissie. We zijn als fractie trots op de enorme inzet van de campagnecommissie.

Feiten en weetjes

Over diverse onderwerpen die op de agenda verschenen heeft de fractie 43 keer schriftelijke vragen gesteld. Deze onderwerpen komen in het nieuws of we krijgen signalen vanuit de inwoners en eigen netwerken over onderwerpen. We hebben het dan o.a. over de bouwprojecten, de woonvisie (2020), duurzaamheid, gemeenschappelijke regelingen, mobiliteit, diverse malen over de tennisvereniging Dieren en heel vaak kwamen onderwerpen uit het sociale domein aan de orde in de schriftelijke vragen.

Vervolgens geef ik graag weer welke moties we hebben ingediend:

• Rond de jaarrekening: geef invulling aan heldere communicatie over het resultaat (Raadsbreed)
  • Rond de jaarrekening: Inzicht in de risico’s: (Raadsbreed).
  • Motie “Raden in Verzet”: (met VVD, CU, D66)
  • Motie “ook bomen geven energie”.
  • Motie “Hulp bij verhuizen” (met CU)
  • Motie “Bouwen voor de toekomst”(met D66)
  • Motie “alternatieven concretiseren”(met VVD, CDA, CU, D66)
  • Motie “Duurzaam resultaat telt” (met CU en D66)
  • Motie Subsidies doen ook mee
  • Motie “inclusieve samenleving” (met D66)
  • Motie “meedoen met de warmtetransitie is voor iedereen mogelijk”. (met D66)
  • Motie “Tijdig en compleet” (raadsbreed)
  • Motie “Niet direct Rijk rekenen”(met VVD en CDA)
  • Motie “Keti Koti”(met D66 en GL)
  • Motie “geen kernafval in Rheden”(met SP)

En amendementen:

• “4 wensen en bedenkingen” bij het concept bod RES (met CU, D66 en GL)
  • “Bouwen naar behoefte”(met CDA)
  • “RIQQ verwondert, verbindt en stimuleert”( met CDA,CU, D66 en VVD)
  • “Sociale basis staat naast de inwoner”
  • “Best passende gemeentehuis met zo min mogelijk publiek geld” (Met VVD, CDA, D66 en CU)

De coalitie

Het was een pittig jaar in de coalitie. Duurzaamheid bleek als kernbegrip een onderwerp waar bijzonder veel coalitieoverleg over geweest is.

Natuurlijk was er ook nu weer veel overleg richting de kadernota over het al dan niet sluitend maken van de begroting. Gelukkig pakt de financiële commissie veel op en komt het financiële plaatje voorzichtig weer beter uit de verf.

Dat de grootste uitgaven binnen het Sociale Domein liggen is voor PvdA nog steeds reden om alert te zijn en blijven. Als enige linkse partij binnen deze coalitie is ons er veel aan gelegen dat de bezuinigingen juist niet in het sociale domein zullen plaatsvinden. Wat ons betreft is er al genoeg beknibbeld op zorg en welzijn. We zijn afwachtend naar de inzet van Incluzio. De eerste samenwerking smaakt op dit moment naar meer.

Namens Henk, Niels, Joppe, Rob,

Marleen Noorland, Fractievoorzitter PvdA Rheden