Door Goos Hageman op 3 oktober 2022

Startbijeenkomst PvdA 28 september

Uitreiking speldjes en actuele politiek op startbijeenkomst PvdA

Woensdag 28 september organiseerde het bestuur een startbijeenkomst voor het nieuwe politieke jaar. De aanwezigen werden bijgepraat over de recente ontwikkelingen in de Rhedense politiek, zoals het nieuwe gemeentehuis en de koopkrachtcrisis. De bijeenkomst stond ook in het teken van het uitreiken van speldjes wegens langdurig lidmaatschap. Acht ‘jubilarissen’ ontvingen uit handen van bestuurslid Ella Schadd deze onderscheiding, twee daarvan wegens 50-jarig lidmaatschap.

Speldjes

De PvdA onderscheid trouwe leden met een speldje. Mede door Corona zijn de afgelopen twee jaar geen speldjes uitgereikt in Rheden. Dat werd op de startbijeenkomst ingehaald. Maar liefst acht trouwe leden werden onderscheiden. Het speldje voor 5o jaar lid werd uitgereikt aan Luuk Kuiper (foto) en Fred Mennink. Voor 25 jaar lidmaatschap werd een speldje uitgereikt aan Richard van Gelder, André de Jong en Marcel Hartman. Enkele jubilarissen konden niet aanwezig zijn. Zij ontvangen binnenkort bezoek van een bestuursdelegatie om het kleinood alsnog uit te reiken.

Actuele politiek

Namens de fractie waren Mehmet Sahan, Willem Heessen en Goos Hageman aanwezig. Zij praatten de bezoekers bij over de recente ontwikkelingen in de Rhedense politiek. Ook wethouder Gea Hofstede was aanwezig. Aan de orde kwamen onder meer de extra kosten voor de bouw van het gemeentehuis en de energie/koopkrachtcrisis.

Gemeentehuis

Ons nieuwe gemeentehuis (2024 oplevering) gaat meer geld kosten. In totaal 8,5 miljoen meer dan oorspronkelijk begroot. De PvdA heeft daarmee op 27 september jl. ingestemd. Ook wij vinden een dergelijke overschrijding zeer ongelukkig, maar er zijn goede redenen voor. Met name de prijsontwikkeling de afgelopen twee jaar ligt hier aan ten grondslag. Het college heeft er alles aan gedaan om de overschrijding te beperken. Zo is kortgeleden het hele plan nogmaals bekeken. Dit heeft geleid tot maximale versobering in ruimte en uitvoering. Er zit geen ‘luxe’ meer in het ontwerp. We kijken overigens nog naar aanpassingen van het buitengebied. Daar zijn wellicht nog besparingen mogelijk. Het plan dat er nu ligt brengt ons een sober maar volledig circulair gemeentehuis. Een plek waar onze ambtenaren goed hun werk zullen kunnen doen en dat past bij onze gemeente. De extra kosten dekken we door een lening die in 40 jaar wordt afgelost. Dat leidt jaarlijks tot een post van € 136.000 op de begroting. Wij menen dat dit aanvaardbaar en draagbaar is.

Koopkrachtcrisis

Er werd veel gesproken over de koopkrachtcrisis die ook Rheden treft. De uitwerking van de landelijke maatregelen is nog onduidelijk. Lokaal heeft het college een noodfonds van €600.000 ingesteld. Er wordt nu hard gewerkt om de gevolgen van de crisis in Rheden in beeld te krijgen. Dat doet de gemeente samen met partijen die in de samenleving actief zijn en bv. Incluzio die voor de gemeente actief is in de sociale basis. wethouder Gea Hofstede wil snel een beter beeld krijgen van de groepen die steun nodig hebben.  Omdat veel ‘nieuwe’ groepen worden getroffen is met name de communicatie een grote uitdaging zei Gea. Ook Luuk Kuiper vroeg aandacht voor deze groep ‘werkende armen’. We moeten er hard aan werken om mensen te helpen het juiste loket te vinden. Dat kan door een duidelijker, centraal punt te creëren werd voorgesteld. Ook vanuit de fractie wordt hard gewerkt aan voorstellen voor een lokale aanpak van de crisis. Dat doen we in overleg met oa. GroenLinks en GPRB.

Vervolgbijeenkomsten – Rood Café

Het bestuur maakte duidelijk het plan te hebben om regelmatig dit soort ontmoetingen met onze leden te gaan organiseren. We denken daarbij aan een Rood Café? Je kunt daar dan ook fractieleden ontmoeten en bevragen. Fractieleden putten ook belangrijke informatie uit dit soort ontmoetingen. Daarover meer in een volgende nieuwsbrief.

Goos Hageman

Een leven lang een rood hart! Dat zit in je DNA. Ik ga voor solidariteit en eerlijk delen, maar ook voor mensen verheffen en in hun kracht zetten. Gelijke kansen op eerlijk werk en een fatsoenlijke zorg voor iedereen. De burger als doel en niet als middel. En ik ben van de verbinding. Als we

Meer over Goos Hageman