Door Goos Hageman op 11 september 2024

PvdA akkoord aankoop gronden Hupkus

PvdA akkoord aankoop gronden woningbouw

De PvdA gaat akkoord met het voorstel van het college tot aankoop van de gronden van ‘Hupkus’ in Dieren en het ‘Gat van Gerritsen’ in Velp. Het college wil daar ruim 200 woningen realiseren; huurwoningen en betaalbare koopwoningen. Een deel van de woningen (60 tot 80) wordt gebruikt voor de opvang van 250 asielzoekers.

Financiering rijk

Het rijk financiert het aankoopbedrag voor de gronden met ca. 10 miljoen. Daarnaast sluit de gemeente een deal met het rijk voor de opvang van 250 asielzoekers voor een periode van 20 jaar. Daarvoor ontvang de gemeente elk jaar de gewone rijksbijdrage per opvangplek. Op deze wijze wordt Rheden in staat gesteld snel veel nieuwe woningen te realiseren. Zoa kunnen we aan onze groeiende woonbehoefte voldoen. Inmiddels is er positief contact geweest met woningcorporatie ‘Vivare‘ voor de realisering van de woningen.

PvdA steunt van harte

De PvdA steunt het voorstel tot aankoop van de gronden tbv woningbouw van harte. Wij hebben in Rheden dringende behoefte aan meer sociale huurwoningen. Dat geldt ook voor  woningen voor starters en doorstroming voor onze senioren. Wij denken dat de opvang van 250 asielzoekers in woningen in de wijk prima mogelijk is en beter dan in aparte opvanglocaties. De gemeente gaat dat, in nauw overleg en samen met de inwoners, omwonenden en hulporganisaties vorm geven. Het is best een grote uitdaging, dat realiseren we ons. Wij gaan er van uit dat het in de nieuwe wijken net zo fijn wonen wordt als in de rest van Rheden. Daar vertrouwen we op en daarop zullen we blijven toezien.

Goos Hageman

Een leven lang een rood hart! Dat zit in je DNA. Ik ga voor solidariteit en eerlijk delen, maar ook voor mensen verheffen en in hun kracht zetten. Gelijke kansen op eerlijk werk en een fatsoenlijke zorg voor iedereen. De burger als doel en niet als middel. En ik ben van de verbinding. Als we

Meer over Goos Hageman