Meer betaalbare woningen bouwen

16 oktober 2020

Meer betaalbare woningen bouwen.

Vorige week is de woonvisie 2020-2026 van de gemeente Rheden goedgekeurd. De woonvisie gaat onder andere over de visie op sociale huurwoningen en koopwoningen. We vinden het belangrijk hier nog eens het standpunt van de PvdA duidelijk te maken. Niet minder Sociale huur en meer betaalbare woningen bouwen.

Sociale huur

Ten aanzien van sociale huurwoningen wil de PvdA dat het aantal sociale huurwoningen in de gemeente NIET verder afneemt. Dat staat ook letterlijk zo in de woonvisie. Ook willen wij dat bij nieuwbouwprojecten een deel van de te bouwen woningen sociale huur is. De gemeente gaat dus wel degelijk ook nieuwe sociale huurwoningen bouwen. Verder wil de PvdA onderzoek naar de behoefte om te bouwen voor andere woonvormen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Tiny Houses en woonvormen voor ouderen. Dat heeft de gemeente toegezegd.

Koopwoningen

Het is voor alle inwoners van onze gemeente van belang dat zij een goede, betaalbare woning hebben. In de woonvisie staat nu dat 70% van de nieuw te bouwen koopwoningen moeten worden gerealiseerd in de prijsklasse tot 310K. Dat is de grens voor het verkrijgen van Nationale Hypotheek Garantie. De PvdA staat hier achter. We moeten meer betaalbare woningen bouwen.

Wij willen graag dat zoveel mogelijke betaalbare woningen worden gerealiseerd. De realiteit is wel dat de gemiddelde prijs voor een nieuwbouw koopwoning op dit moment erg hoog is. En de prijs stijgt nog steeds. De afgelopen 5 jaar is die in Gelderland met meer dan een ton gestegen!