Door op 26 februari 2014

Motie peuterspeelzalen aangenomen

Blije gezichten: ouders en betrokkenen hebben zojuist gehoord dat de motie van initiatiefnemer PvdA over de peuterspeelzalen is aangenomen. Het college komt over twee maanden terug en laat dan weten wat er nodig is om de peuterspeelzalen tot tenminste 2016 open te houden.

Persbericht:
PvdA wil peuterspeelzalen wel helpen

“Rheden helpt (peuterspeelzaal) Robbedoes niet”. Dat was te lezen in De Gelderlander van 11 februari. Onacceptabel, vindt de PvdA. Goede kinderopvang is namelijk belangrijk. De gemeenteraadsfractie heeft daarom stappen ondernomen om sluiting van Robbedoes en andere peuterspeelzalen te voorkomen.

De Blokhut in Rheden sluit in juli 2014 haar deuren, Robbedoes gaat per 1 januari 2015 dicht, de Spank in Spankeren worstelt met grote tekorten.

De Rhedense gemeenteraad besloot in 2009 de subsidie aan peuterspeelzalen stop te zetten. Mede daardoor moesten de meeste peuterspeelzalen sluiten. Er zijn nu nog vier peuterspeelzalen over. Allemaal worden ze met sluiting bedreigd.

In het verkiezingsprogramma van de PvdA Rheden staat dat deze voorzieningen wel behouden moeten blijven. Minister Asscher(PvdA) maakte plannen bekend om per 1-1- 2016 de basisschool te verlengen voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten stelde onlangs als alternatief voor dat alle kinderen vanaf 2,5 jaar recht krijgen op minstens twee ochtenden peuterspeelzaal per week.
Reden om deze voorzieningen nu niet op te heffen, maar ze juist te helpen overleven tot 2016, wanneer waarschijnlijk opvang voor alle kinderen beschikbaar moet zijn. De PvdA heeft in de raadsvergadering van dinsdag 25 februari jl. een motie ingediend om het overleven van de peuterspeelzalen mogelijk te maken.