Door op 26 februari 2014

Actieplan ‘Schulden voorkomen’

Op 22 februari 2014 is door de Partij van de Arbeid, zowel landelijk als lokaal, het actieplan ‘Schulden voorkomen’ gelanceerd. Ook de Partij van de Arbeid in Rheden sluit zich hierbij aan. Want “soms zijn een paar simpele acties genoeg om te voorkomen dat mensen in een negatieve spiraal terecht komen waardoor schuld op schuld zich opstapelt,” aldus Herriët Heersink, lijsttrekker van de PvdA Rheden.

Het actieplan stelt verschillende acties voor, zoals een zorgplicht voor bedrijven en instellingen. Een energiebedrijf kan bijvoorbeeld prima in de gaten houden of achterstanden te groot worden en of daar grotere problemen achter vandaan komen. Of het instellen van een zesmaandenregeling waardoor met hulp van de gemeente een persoonlijk faillissement kan worden afgewend. Maar het gaat ook over goede afspraken over private schulhulpverlening om zo ‘cowboygedrag’ te voorkomen. “Als het goed gaat denken mensen niet graag over deze zaken na, maar de ervaring leert me dat ook achter luxe voordeuren vaak groot leed bestaat en mensen geen uitweg meer weten wanner de schulden zich opstapelen. De gemeente kan helpen om te voorkomen dat dit echt uit de hand loopt en gezinnen onnodig verder in de put geraken,” aldus de lijsttrekker van de PvdA Rheden.

U vindt het actieplan hier.