Bezuinigen gaat over mensen

14 november 2019

Het college van Rheden legde dinsdagavond een begroting voor aan de raad waarin 6 miljoen structureel wordt bezuinigd.  Veel cijfers en maatregelen maar het blijft over mensen gaan.

Fractievoorzitter Marleen Noorland is er duidelijk over. ‘Sommige bezuinigingen doen ons pijn; met name die in het sociaal domein. Toch stemt de PvdA er mee in. Dat doen we om twee redenen. Ten eerste willen we dat de gemeente haar financiën op orde heeft. We zijn deels in deze situatie terecht gekomen omdat dat niet zo was. Je kunt niet jaar na jaar te veel uitgeven. En als we onze financiën niet op orde krijgen dreigt de art.12 status. Die willen we zeker niet’.
Marleen: ‘De tweede reden is dat wij vinden dat deze bezuinigingen acceptabel zijn omdat we zorg en voorzieningen bereikbaar houden voor alle inwoners. We blijven de kinderarmoede  aanpakken en we blijven werken aan een goed betaalbare en veilige woning’.

Algemene voorzieningen blijven in stand

De PvdA hecht er ook aan dat we hard werken aan preventieve maatregelen, aan zelfredzaamheid in de buurt en in de Wmo. Vrijwel alle algemene voorzieningen worden in stand worden gehouden. Daar hebben we als coalitiepartij ons stempel duidelijk kunnen drukken’. Met een toename van algemene voorzieningen (zoals de inloophuizen en de maaltijdvoorzieningen) blijven ook in de toekomst de maatwerkvoorzieningen beschikbaar.
Het is onmogelijk om bezuinigingen te voorkomen. Er gaan dingen veranderen. ‘Maar er blijft een kwalitatief goede zorg voor de inwoners gewaarborgd. Daar staan wij als PvdA voor. Bovendien hebben wij het volste vertrouwen in de uitvoering. PvdA wethouder Gea Hofstede heeft de Wmo in haar portefeuille’.

Rijk draagt onvoldoende bij

De tekorten van de gemeente hebben veel te maken met overschrijdingen in het sociaal domein; Wmo en jeugdzorg. De belangrijkste oorzaak daarvan is dat het rijk onvoldoende bijdraagt aan deze taken. In Rheden zien we stijgende uitgaven in de Wmo. Die stijgende kosten zijn in het budget voor het komende jaar (2020) wel meegenomen. Maar toch moet die steeds stijgende lijn worden gekeerd. Om die reden stemt de PvdA in met de bezuinigingen op de Wmo. Marleen: ‘We hebben via de VNG en de politiek maximale druk uitgeoefend op het kabinet. Dat heeft ook deels succes gehad zoals bv. de verhoging van het kindgebonden budget. Helaas kunnen we niet wachten tot dit kabinet de gemeentelijke bijdragen fors gaat verhogen. Als je de financiën gezond wilt krijgen moeten we dus maatregelen nemen.

Het gaat over mensen

Met al die maatregelen en bedragen zou je al snel al die verschillende mensen, de inwoner van Rheden die achter die bedragen schuil gaat uit het oog kunnen verliezen. Zo vinden wij bij de PvdA dat ouderen het respect moeten krijgen wat ze verdienen: zij zijn het die staan voor enorm veel vrijwilligerswerk. Dat komt ten goede aan onze Rhedense samenleving. Door veel te werken aan preventieve maatregelen en de algemene voorzieningen, blijft voor senioren ook het maatwerk beschikbaar als dat nodig is. En dat geldt ook voor de kwetsbare inwoners.

Een andere groep betreft onze kinderen. Wij vinden dat Kees, Marjolijn, Mohammed en Tatjana ook gewoon kind mogen zijn. Niet alle kinderen zijn hetzelfde en die verschillen zijn juist mooi. De PvdA vindt dat een kind zich moeten kunnen ontwikkelen. Wij moeten kijken naar wat ze individueel kunnen, welke talenten ze bezitten. In een maatschappij waar alles draait om presteren zien we dat afwijken helaas al gauw leidt tot zorg. Bij alle beslissingen dinsdagavond is de menselijke maat voor de PvdA fractie nooit op de achtergrond geraakt.