Bedankt Lodewijk Asscher !

19 januari 2021

Bedankt Lodewijk Asscher !

Lodewijk Asscher heeft zich op 14 januari terug getrokken als fractievoorzitter en beoogd lijsttrekker. Voor velen van ons een grote schok, die nog lang zal natrillen in onze partij! Acht jaar lang was hij ons boegbeeld en zo vaak een voorbeeld. Een inspiratie voor zoveel Sociaal Democraten. We moeten verder zonder onze voorman.

Ook in onze afdeling waren de meningen verdeeld. Hoe kan het ook anders. Er speelden zoveel dingen mee in deze zaak. Zo veel leden hadden gemengde gevoelens. Vaak ging het over onze principes en de voorbeeldfunctie. En daar stond tegenover een gevoel van onrechtvaardigheid. Waarom hij eerst? Waarom anderen niet? Mag je als boegbeeld fouten maken en deze erkennen? Velen vertrouwden ook op zijn politieke oordeel dat hij verder kon? Een te groot deel van de leden heeft in de motie het vertrouwen in hem opgezegd. En zijn integriteit maakte het hem uiteindelijk onmogelijk verder te gaan.

Zowel voor als tegenstanders zijn het er ongetwijfeld over eens. Een moedig besluit, niet groter willen zijn dan de partij. Alle respect voor zijn besluit om af te treden. En ook dat we in Lodewijk een sociaal democraat verliezen die we enorm waard
eren en die heel moeilijk zal zijn te vervangen. We wensen Lilianne Ploumen alle succes in haar nieuwe rol.
Namens de afdeling Rheden-Rozendaal:

Bedankt Lodewijk. Een ander moment, een andere manier… Graag tot ziens!