Frans Timmermans ‘Spitzenkandidaat’

4 april 2019

Donderdag 23 maart weer naar de stembus!     Deze keer kiezen we het Europese Parlement. Van groot belang omdat onze Frans Timmermans dit jaar ‘Spitzenkandidaat’ is van de Sociaal Democratische Alliantie in het Europarlement. En daarmee is de kans groot dat  Timmermans de 1e Nederlandse voorzitter van deze commissie wordt (nu Juncker). Alle reden voor Nederlanders om te gaan stemmen 23 Mei.

Free, Fair and Sustainable‘. Dat is de verkiezingsslogan die deze week wordt gelanceerd waaronder Frans ‘Spitzenkandidaat’ is. De slogan van Timmermans verwijst rechtstreeks naar de 10 hoofdpunten van het PvdA verkiezingsprogramma voor de EU. En ook naar het programma van de S&D Alliantie. Op landelijk niveau gebruikt de PvdA “Nederlandse’ slogans met het woord ‘zeker’ er in.

‘Spitzenkandidaat’
Tot dit jaar werd de voorzitter van de Europese Commissie gekozen door de regeringsleiders. Vanaf 2019 wordt deze in het parlement gekozen uit de ‘Spitzenkandidaten’ van de verschillende ‘fracties’ in het parlement. De S&D alliantie is de 2e fractie en Frans Timmermans is een zwaargewicht die op veel steun kan rekenen. Alle kans dat hij Jean Claude Junckers gaat opvolgen dus.

De top van de PvdA kandidatenlijst voor Europa bestaat naast Frans Timmermans (1) uit de huidige EP leden: Agnes Jongerius (2), Paul Tang (3) en Kati Piri (4). Mark Lauriks uit Oosterbeek staat op plaats 12.

Waar ben je naar op zoek?