Bij Vrouwen gaat het vaak over kwaliteit

27 juni 2018

Wethouder Gea Hofstede interview in Lokaal Bestuur

Bij mannen gaat het nooit over kwaliteit, bij vrouwen vaak wel

Het aantal vrouwelijke wethouders in Nederland groeit sterk. In Lokaal Bestuur werd onze wethouder Gea Hofstede gevraagd naar haar mening daarover. Volgens Gea gaat het vooral over een goede balans. ‘Iedereen brengt weer een andere dynamiek in. Man en vrouw, hoog en laag opgeleid, autochtoon en allochtoon. Ik merk dat vrouwen wat meer naar het menselijke aspect kijken. Maar of je dan ook een ander besluit krijgt, durf ik niet te zeggen.

Volgens Gea zit het niet eens zozeer in de besluitvorming. ‘Wat mij opvalt is dat het bij mannen nooit over kwaliteit gaat. Bij vrouwen gebeurt dat wel. Er zijn genoeg capabele vrouwen, maar op de een of andere manier is het lastig om de mannencultuur te doorbreken. Ik denk dat het heel belangrijk is dat wij vrouwelijke wethouders de weg vrij maken. Niet, omdat je dan andere besluiten krijgt, maar omdat de uitstraling van je gemeente erop vooruit gaat.’

Gea vindt die uitstraling van belang. ‘Mannen en vrouwen zijn allebei geschikt om tot een goed besluit te komen. De kwaliteit van de besluiten staat dus niet ter discussie. Het is dan van cruciaal belang welke uitstraling je als openbaar bestuur hebt: conservatief en achterhaald of juist modern en bij de tijd.’Als overheid hebben we het graag over kansen voor iedereen. Terecht, maar als je dan zelf niet het goede voorbeeld geeft, ben je weinig waard.’