23 januari 2017

Nieuwjaarswens van de voorzitter

Kameraden,

Nou nou nou dat was met jaartje wel.

Een opvouwbare fietshelm, de playstation VR en de no-touch thermometer.

Allemaal uitvindingen van economische irrelevantie en zetten geen samenleving op zijn kop, zoals de tamagotchi en het drieslagstelsel wel ooit is gelukt.

Toch is de economie weer flink harder aan het draaien, al dan niet dankzij onze deelname aan het kabinet. We hebben niets wereldschokkends gedaan, geen aardverschuivingen behalve in Groningen.

Het zit in kleine dingen. De koopkracht stijgt. De bonussen van topbestuurders zijn flink omlaag gegaan (niveleren is een feest), leerlingen in het MBO hebben een OV jaarkaart, arme kinderen kunnen gratis sporten, of naar theater of muziekles. We zijn begonnen met een inhaalslag op het gebied van duurzaamheid en energie. Ook de huizenmarkt trekt weer aan.

De allerrijkste 1 procent in de wereld heeft meer vermogen dan de rest van de wereldbevolking, en over eerlijk delen gesproken, hogere inkomens dragen extra bij en lagere inkomens worden ontzien. Zo zetten we ons al jaren in voor fatsoenlijk werk en vaste contracten. En willen we een betaalbare en goede zorg voor iedereen (eigen risico). Daar is zeker nog veel te doen en daarom moeten de schouders er onder zetten.

Toen het economisch slecht ging, zijn wij niet aan de kant gaan staan en hebben onze verantwoordelijkheid genomen, we hebben onze mouwen opgestroopt om het land weer vooruit te helpen. Zo zei Lodewijk Asscher ons. Dat past in onze traditie.

Nu ben ik wars van tradities, maar deze zou ik wel in stand willen houden.

Niet mensen tegen elkaar opzetten, maar bij elkaar brengen, zei Hans Spekman, dat is de pvda. En ik geloof daar in. Ga vooral het gesprek aan. Uitsluiten daar is nog nooit iemand beter van geworden.

Het verschil willen maken, niet onverschillig zijn, je willen inspannen voor een ander, zei Lieke Kuiper, dat zit in het sociaal-democratisch DNA. Dat zit in je en dat moet eruit.

En nu staat er een nieuw jaar voor ons, met verkiezingen, met kansen, met mogelijkheden. Zie de mogelijkheden, maak die bespreekbaar.

Wees het voorbeeld heb het over helden. Ook in jouw omgeving zijn er mensen die iets moois doen voor anderen en praat het erover. Dus wees een bondgenoot, doe mee, laat van je horen, verbind en wees positief. En we maken er SAMEN een mooi sociaal en actief jaar van.